How to: Att be om hjälp på ett dumt sätt

Jag skrev tidigare (hrmm, för två år sedan) om hur man ber om hjälp på ett smart sätt. Jag tog ett inlägg från Facebook och analyserade det. I det här inlägget kommer jag istället att analysera ett mail jag fått och visa på varför det är dumt skrivet.

Hej,

tänkte fråga dig hur man tar bort lösenord i Linux?
är lite “urgent” och vi har ingen erfarenhet alls av Linux så det måste vara “for dummies

tack

vänligen

Kim

Ospecificerad

Till att börja med är frågan ospecificerad och vag. Man kan inte se vilken Linux-distribution som åsyftas.[1] Det finns ju några att välja på![2][3] I Ubuntu skulle jag kanske kunna hjälpa till men majoriteten av distributionerna har jag ingen erfarenhet av. Dessutom är det inte helt klart vad Kim menar med “ta bort lösenord” och vilket lösenord[4] det gäller.

Brådskande

Ett annat tydligt brott mot, vad jag anser vara budorden för “hjälpfrågor”, är att Kim hävdar att saken är brådskande.[5] Mina datorer fungerar utmärkt. Jag har inget överhängande behov att ta bort något lösenord från någon dator. Så varför ska jag stressa för Kims skull? Hur otroligt det än låter har jag ett liv utanför Internet som har sin beskärda del av stress.

Computer Help

Ointressant

Det tredje misstaget som Kim gjort är att inte göra frågan intressant för mig.[6] Jag får inget betalt för att hjälpa okända personer som skriver till mig via min webbplats. Om jag ska bistå med hjälp gäller det att väcka ett intresse/en nyfikenhet hos mig.[7] Jag vet hur jag ska göra för att fixa en autoinloggning på min Ubuntu-dator. Vad nytt finns att lära i det ämnet?

Att åtgärda det här misstaget kan vara svårt då det inte är lätt att veta vad som intresserar personen man frågar i just det ögonblicket hen får frågan. Däremot är det bra att ha det i åtanke.

Kravställande

De följande misstagen är inte lika tydliga. Kim skriver att “det måste vara ‘for dummies'”. När man skriver en fråga till någon ska man komma ihåg att det är av ren vänlighet den personen hjälper en. Det är inte på sin plats att ställa krav. Man skulle kunna säga att Kim ska vara glad över att få något svar över huvud taget. Huruvida det är “for dummies” eller för proffs hör inte hit.

Språkligt inkorrekt

Det sista misstaget rör språket. Jag gillar att ha saker snyggt och prydligt omkring mig, i alla fall när det gäller datorer. Att då skriva ett mail på ett sätt som jag inte upplever som prydligt ger inget bra första intryck. Använd stor bokstav i början av meningar. Avsluta det inledande “Hej” med ett utropstecken. Avsluta citat med citattecken. Avsluta meningar med punkt eller annat lämpligt tecken. Det här kan tyckas grinigt men det handlar om skapa rapport.[8]

Avslutningsvis

Jag vill tillägga att man inte ska vara rädd för att fråga mig om saker. Det värsta som kan hända är att du får en hänvisning till HTAQTSM. Om din fråga är genomarbetat och det syns att du gjort din hemläxa[9] kommer jag med stor sannolikhet att ha överseende med saker som jag upplever som brister. Man ska också komma ihåg att ju mer främling man är för mig, desto viktigare är det att skriva en bra fråga. Jag känner inte Kim och därför måste frågan hålla hög kvalitet. Mina vänner och bekanta kan ibland rucka på en del av reglerna i HTAQTSM. Min syster skulle till och med kunna komma undan med “Björn! Min dator är trasig!”.

Slutligen

Noter och referenser

1. Be precise and informative about your problem – How To Ask Questions The Smart Way
2. Linux Distribution Timeline – Wikimedia Commons
3. Linux distribution – Wikipedia
4. Jag skulle gissa att det gäller lösenordet för inloggning men det skulle lika gärna kunna gälla sudo alternativt något SSH- eller FTP-lösenord.
5. Don’t flag your question as “Urgent”, even if it is for you – How To Ask Questions The Smart Way
6. Introduction och Before You Ask i How To Ask Questions The Smart Way
7. Ett exempel på det var mannen som skrev och frågade hur man hanterar datorns handikapp-vy i kombination med inloggningsfönstret. Det var ett problem jag inte hört talas om förr vilket gjorde mig intresserad. Den mannen fick snabbt en lösning presenterad.
8. Write in clear, grammatical, correctly-spelled language – How To Ask Questions The Smart Way
9. Kim säger själv att hen inte gjort sin hemläxa med orden “vi har ingen erfarenhet alls av Linux”!

This entry was posted in IT och teknik and tagged , , . Bookmark the permalink.

1 Response to How to: Att be om hjälp på ett dumt sätt

  1. Pingback: How to: Att be om hjälp på ett smart sätt - Bloggarkivet - Hemsidan hos Björn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.