How to: Att be om hjälp på ett smart sätt

Följande citat är taget från en persons Facebook-uppdatering.

Min internett explorer ser konstig ut! Meja la sig på tangentbordet och fick tryckt nåt konstigt tror jag :-S Menyraden längst upp forsvinner hela tiden, så ska jag upp med muspekaren för att få den fram igen. Vad kan jag göra för att få det tillbaka igen?

Det är ett exempel på ett BRA sätt att ställa en fråga om ett datorrelaterat problem. Om vi analyserar inlägget kommer vi fram till följande.

  1. Hen använder sig av Internet Explorer.
  2. Menyn visas bara när man markerar den med muspekaren.

Med lite erfarenhet vet man att om man trycker på F11-knappen maximeras Internet Explorer till fullskärmsvisning. Eftersom menyn döljs är det en praktisk funktion till exempel när man tittar på bildgallerier på Internet (Firefox har exakt samma funktion och troligtvis även de flesta andra webbläsare). Funktionen är dock irriterande om man inte känner till hur man stänger av den. Att detta kan vara problemet bekräftas av meningen “Meja la sig på tangentbordet och fick tryckt nåt konstigt tror jag”.

Med denna felrapportering är det väldigt enkelt att ge rådet “Tryck på F11!”, vilket också visade sig lösa personens problem.
Jämför detta med om hen istället skrivit

Min webbläsare fungerar inte! Vad ska jag göra?!

I sådana fall kan man inte göra särskilt mycket mer än att rekommendera en omstart och/eller ominstallation/uppgradering av Internet Explorer. Råd som antingen inte hjälpt särskilt väl eller som varit mycket omständliga.

Tänk på det nästa gång du ska be om hjälp. Beskriv symptomen på problemet och ge utförlig information. Här följer några saker du bör berätta.

  • Symptom på problemet? När uppstår felet? Vad gjorde du precis innan? Uppstår alltid problemet eller bara ibland?
  • Vad är det du vill göra?
  • Vilket program rör det sig om? Firefox, Photoshop, Spotify, … ?
  • Vilket operativsystem använder du? Windows, Ubuntu, Mac OS, … ?

Att be om hjälp så att den behjälpliga personen uppskattar din fråga är en konstart för sig. Du bör definitivt läsa artikeln Att ställa smarta frågor[1] på Svenska Linuxföreningens webbplats. Utgå ifrån att den du ber om hjälp från är lika “hjärtlös och otrevlig” som den teoretiska hackern i texten och du kommer bli mycket omtyckt av dina datornördvänner.

Hur vill du bli benämnd? “Den där typen som inte kan något om datorer!” eller “Den där typen som inte kan så mycket om datorer men som verkligen vill lära sig!”?

Se även

How to: Att be om hjälp på ett dumt sätt

Noter

1. Originaltext: How To Ask Questions The Smart Way

This entry was posted in IT och teknik and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

1 Response to How to: Att be om hjälp på ett smart sätt

  1. Pingback: How to: Att be om hjälp på ett dumt sätt - Bloggarkivet - Hemsidan hos Björn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.